Gå till hemsidan och läs mer om Hälsoprogram online, utbildningar, föreläsningar och coachning

Vad gör jag istället för mina mjöltyngda såser?

Mitt stora bekymmer jag hade när jag skulle lägga om min livsstil var att jag alltid (som kock) lagade mat med grädde och smör. Det gjorde jag för att det var så jag lärt mig att man lagade god mat. Det var också så mina smaklökar kände igen god mat som tillfredställde belöningscentrat.

IMG_0280-27När jag skulle ändra matvanor fick jag hitta andra vägar till att locka mina smaklökar, att jobba mer med kryddor och råvarornas naturliga egenskaper, det var som att lära sig laga mat på nytt. Har man dessutom barn i familjen så är det ju fler smaklökar förändra. Det är aldrig för sent att börja träna in sunda smaker och att få kroppen att förtså hur bra det fräscha och färgsprakande är.

 

Torrt och tråkigt är vanliga ord jag får höra innan man fått in snitzen på att laga mat utan mjöltyngda såser. Det tar tid att ändra vanor och det gäller att prova om och om igen. Känn efter hur du mår efter maten är ett tips, det blir en helt annan mättnadskänsla och pigghet av att äta mindre pasta med gräddsås och mjöltyngda såser.

 

Fett, sött och salt är klassiska smakbärare, och inte vill väll någon äta smaklös mat? Börja som ett första steg att öka på grönsaksmängden på tallriken och minska på sås och pasta/ris, du kommer du långt bara med det draget. Sedan kan du börja använda exempelvis kryddiga tomatsåser, kalla yoghurtsåser, mixade bönor i ex en hummus, ratatouille och olika vinegretter. Att fräsa lök, vitlök, rikligt med champinjoner och tomat som bas i en gryta ger såsighet och mycket smak. Kokosmjölk är ett annat alternativ som är bra, krydda med röd currypasta och fisksås så har du en början till Thailands värld av smaker.

 

Att använda mycket grädde och smör i maten är en vana och smaklökarna (och hjärnan) tilltalas av vanor, därför är det den mat du lax med romsåsalltid ätit som du tilltalas av och vill fortsätta äta. Att ändra sättet att laga mat på och att göra det njutningsfullt tar sin tid, men ge inte upp, tillslut är även det sunda en vana.

 

Jag lockas av färger, smaker, dofter och olika konsistenser och längtar inte ens längre efter att låta maten bada i sås. Prova göra en grönsaksgratäng och klicka över en blandning av pesto, keso och kesella kvarg, det blir inte alls som en gräddig gratäng uten mer lite ostliknade konsistens. Ett annat alternativ är att röra ner lite turkisk yoghurt i grytan precis innan servering, det smaker inte heller som grädde utan är mer friskt syrligt 🙂

 

Ett tips är att byta någon rätt i taget för att börja få in nya konsistenser och smaker. Just gratänger och gräddbaserade pastasåser är mat som ofta blir för mycket energi i och det är framförallt kombinationen fett (som i grädden) och kolhydrater (som i pasta, ris, potatis) som är det absolut mest fettinlagrande man kan äta. En bra kombination om man vill äta pasta är en köttfärsås (utan grädde) eller tomatsås eller pesto med kyckling till.

 

Allt handlar om vilka matvanor du har idag har och vilka matvanor och vilka resultat du vill ha i framtiden 🙂

Foto 1: Susanne Baldefors
Foto2: Åsa Dahlgren

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Till toppen