Gå till hemsidan och läs mer om Hälsoprogram online, utbildningar, föreläsningar och coachning

Familjernas kostråd

MSLF_logo_pack[27]Familjernas kostråd
Att göra en livsstilsförändring omfattar stora delar av vardagen och tillvaron, maten du äter är såklart en stor del i den processen, det här är de generella kostråd alla familjer fick.

 

 

  •  3 huvudmål och 2-3 mellanmål
  • Håll tallriksmodellen och ta endast en portion
  • Välj så naturliga råvaror som möjligt
  • Sluta med socker, läsk och godis

 

De tydligaste riktlinjer familjerna fått är att ta bort onyttig fastfood och halvfabrikat, godis, snacks, kakor och läsk och att äta regelbundet. Ät frukost, lunch och middag och däremellan 2-3 mellanmål.

När det kommer till kostråden mer specifikt handlar det om att Kroppen behöver alla näringsämnen
Varje måltid bör innehålla alla näringsämnen. Lägg upp hälften av tallriken med blandade grönsaker, fyll på med protein, ca 1 knytnävsstor del och en knytnävsstor del med mer kolhydratsrika råvaror som potatis, råris osv. Viktigt att lägga till en bra fettkälla.
De vuxna som vill ha en viktminskning har fått rådet att dra ner på de stärkelserika kolhydraterna till en början. Allt handlar om hur mycket du rör på dig, att lära känna sin kropp kan ta lite tid, utvärdera och agera på resultatet och ditt välmående!

Kolhydrater – hjärnans och musklernas främsta bränsle
De allra flesta kolhydratskällor innehåller även fibrer som behövs för magen och livsviktiga vitaminer, mineraler och antioxidanter. Ju fler färger på tallriken desto bättre.

Bra kolhydratskällor
Rotfrukter, kålsorter, bönor, linser, ärtor, majs
Frukt och bär
Stärkelserika tillbehör som potatis, hela korn, råris
Vattenfyllda grönsaker som sallad, tomat, gurka, lök, svamp (dessa innehåller inte så mycket kolhydrater men absolut andra nyttigheter)

Protein – kroppen byggstenar
Så gott som hela kroppen är byggd av protein. Vi behöver protein för muskeluppbyggnad, till de röda blodkropparna i blodet, till hormoner, enzymer, immunförsvaret, huden, håret och bindväv. Protein mättar bra vilket är positivt då hunger kan sätta krokben på din vilja att göra bra val.

Bra proteinkällor
Fisk, fågel, skaldjur, helt kött, ägg, mjölkprodukter
Bönor och linser är en bra proteinkälla och kolhydratskälla

Fett – energi och byggsten
Fett är livsnödvändigt för upptag av fettlösliga vitaminer, för cellernas uppbyggnad och isolering av nervbanor i hjärnan, fett behövs också för att få igång en fettförbränning.

Bra fettkällor
avokado, oliver, oliv och rapsolja, nötter och frön, gärna mycket fet fisk

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Till toppen