Gå till hemsidan och läs mer om Hälsoprogram online, utbildningar, föreläsningar och coachning

Arkiv för april 2015

Stress och Splittrat fokus? Skapa din balans

Stress och splittrat fokus…. Det är ett faktum i mångas vardag, hur ser det ut för dig?

På Swecamps Health & Training Camp kommer du få en hel del kunskap, inspiration och verktyg för att lättare kunna fokusera på det som är viktigt för dig. Fokusera på det som gör att du rör dig i riktning mot din önskade mål, oavsett om det handlar om att nå önskad hälsa, livsstil eller mål för personlig utveckling.

Här vill jag dela med mig av en modell som du kan använda för att för att få grepp om tillvaron, lättare kunna se din balans och för att kunna se vart energiläckagen finns.

Syftet med övningen är att skapa medvetenhet kring hur nöjd du är med olika delar av ditt liv. Skapa insikter kring vad balans är och hur det ser ut för just dig, just idag. Att gör ditt egna livshjul skapar även medvetenhet kring dina stressfaktorer och energiläckage så du kan börja agera för att stoppa dem.

Jag jobbar ofta med den här modellen i coachsammanhang, jag har än idag inte stött på någon med ett 100 % snurrande livshjul. Livet går upp och ner och vissa stunder behöver vi lägga mer energi och fokus i ett par områden, och det är såklart helt okej och en del i att vara människa. Problem blir det först när du blundar för dina behov i de andra områden under för lång tid, då blir det obalans.

Livshjulet

Livshjulet

Det här livshjulet är indelat i 7 tårtbitar. Du kan välja att använda det här hjulet eller så gör du ett eget med delar som du tycker är viktiga för dig.

Hjulet mäter din nöjdhet och har värdet 0 % nöjd i mitten och längst ut i kanten är du 100 % nöjd inom respektive område.

  1. Dra ett streck genom varje tårtbit där du intuitivt värderar hur nöjd du är inom respektive område. Första steget är helt intuitivt, det vill säga att du egentligen inte har några fastställda kriterier på vad som är 0 % respektive 100 %.
  2. Titta på hjulet och din balans. Gå igenom tårtbit för tårtbit för att skriva ner vad det är som gör att du värderat som du har gjort.
  3. Skriv ner det önskade läget inom varje område, hur skulle det vara för att du skulle kunna sätta strecket på 100 % nöjd?
  4. Gör en ACTION- plan. Välj endast ut tre små saker du vill börja med för att få en bättre balans. Skriv ner VAD du behöver göra, NÄR du ska göra det och HUR du ska gå tillväga.
  5. Ett tips kan vara att hänga upp livshjulet synligt som en kom ihåg till att skapa balans.  Gör om hjulet kontinuerligt för att se din utveckling.

Lycka till och hoppas vi ses på vårens Health & Training Camps, läs mer här

Kommentera ››
Till toppen